VR väntar fortfarande på sin killer-app. Kan Vikinga-äventyret Fated vara det vi väntat på?

I Fated: The Silent Oath iklär du dig rollen som Ulfir, familjefadern som vid äventyrets början brags om livet men får en ny chans att leva mot att han ger upp sin förmåga att tala (därav undertiteln – den tysta eden). Detta blir språngbrädan till Frima Studios förstapersonsäventyr i vikingamiljö, vars spelmekanik består av nickande och skakande på huvudet (som ”ja” respektive ”nej”), istället för förskrivna dialogval.

fated the silent oath

Själva spelupplevelsen i Fated: The Silent Oath är cirka en och en halv timme, inte helt olika tidigare alster såsom det briljanta Arkham VR. Stor del av tiden går åt till exposition och att uppleva världen runtomkring genom att lyssna och ta in berättelsen. Röstskådespeleriet är väl godkänt och man lyckas skapa en rätt behaglig berättarstämning som blandar fantasy med historisk berättarfrihet. De interaktiva delarna består bland annat av bågskytte, styra en häst och vagn och balansgång. Dessa inslag hade gärna fått utgöra en lite större del av äventyret.

fated the silent oath

Fated är bara en del i vad som förmodligen är menat att bli en längre, episodisk historia och ska finansieras allt-eftersom genom släpp av enskilda kapitel. Och för den knappa hundring som detta korta äventyr kostar så är det inte alls orimligt. Det lovar gott inför framtiden och historieberättande i VR och ger oss något som i alla fall tänker lite nytt. Och det i sig är verkligen välkommet, nu när den första hype-vågen kring VR har lagt sig. Ja, VR är fortfarande en cool upplevelse och en lovande teknik – men vi väntar även tålmodigt på alla de fantastiska spelen.