Hem SpelPC Recension: Far Cry 4

Recension: Far Cry 4

Ubisofts fps action-äventyr tar oss till Kyrat i Himalaya – och sätter ny nivå för teknisk briljans.

far-cry-4-tuktuk

Vi älskade Far Cry 3 förra året – det kändes som ett stort steg framåt för konceptet, med större och mer sammanhållen värld samt ett stort antal extravaganta scenerier, såsom att simma med hajar. Far Cry 4 tar oss bort ifrån de Stillahavsö-doftande miljöerna och tar oss istället till det fiktiva landet Kyrat, beläget någonstans kring Nepal, med utsikt över de majestätiska, snötäckta Himalayabergen. Som Ajay Ghale ska du uppfylla din mors sista önskan om att få sin aska utspridd vid Lakshmana i Kyrat – landet du en gång föddes i, innan du växte upp som amerikan. Men landet är sönderslitet av inbördeskrig. En metrosexuell krigsherre vid namn Pagan Min styr den norra delen med järnhand och det enda som står mellan honom och total dominans över riket är motståndsrörelsen The Golden Path. Din resa börjar efter att Pagan Min och hans soldater anfaller bussen du färdas i och du räddas av rebellerna…

Alla som spelat ett Far Cry-spel innan kommer snabbt att känna igen sig. Spelet är ett fps med mycket action och enklare rollspelselement, där du till exempel kan jaga vilda djur och samla deras hud för att tillverka utrustning. Nytt för i år på den fronten är också att du kan behålla deras hjärtan som lockbete: kasta ett färskt hjärta mot en samling soldater, så dyker snart ett hungrigt rovdjur upp och hjälper dig göra rent hus… Ubisoft har också breddat vapen och massförstörelse-arsenalen. Ajay kan skapa kaos i bästa Rambo-anda då han nu både kan binda explosiva pilar såväl som att anfalla med bazooka. Djuren är nu inte bara farliga motståndare som man kan flå för att få loss tillgångar. Elefanterna spelar till exempel en central roll i spelet. Dessa vänliga jättar kan snabbt visa sin otrevliga sida om de hotas och kan längre fram i spelet hjälpa dig demolera såväl fiendebaser, som att agera transportmedel.

farcry4

Det absolut första som slår en när man ser Far Cry 4 på PS4 är hur enormt snyggt det är. Möjligtvis är det faktiskt det absolut snyggaste spel hittills till konsolen! Trots att spelet även kommer till last-gen (PS3/Xbox 360) så har man verkligen inte låtit det hålla utveckligen tillbaka, utan pressat de nya konsolerna ordentligt. Grafiken är nära nog fotorealistisk, med den där lilla extra kryddan i fråga om färger, ljuseffekter och detaljer. Ansiktsmodellerna är mycket bra, precis som animationerna och spelet rör sig i princip perfekt – utan tappade frames. Det är lustigt, men ett tag kändes det nästan som om spelet rullade på i 60 fps, trots att det är låst till 30 fps (iaf i nuläget). Detta visar på hur fullt tillräckligt 30 fps egentligen är om frame-raten är stabil. Kyrat är som ett slags förlorat paradis, med underbart vackra vyer av snötäckta bergstoppar, skog, grottor, vatten och djungelliknande miljöer. Det här är ett spel att dra fram och visa upp för polarna när de frågar ”är det verkligen så stor skillnad på de nya konsolerna…?”. Och du – lägg extrajobbet på att hitta Shangri-La. Det är bland det häftigaste du någonsin sett.

Man har också arbetat ordentligt med ljudet. Far Cry 4 har en levande ljudbild, som rör sig i takt med dig, ljudeffekter och musik ligger rätt och är är välbalanserade. Röstskådisarna är överlag bra och man etablerar Kyrats språk och engelska med indisk-klingande brytning på ett konsekvent sätt. Till de mer kända namnen hör – givetvis – Troy Baker, som gör skurken Pagan Min med bravur (otroligt att det är samma röst som gör Joel i Last of Us!) samt Naveen Andrews från Lost och Engelska Patienten.

far-cry-4-flygattack

Stora nyheten i Far Cry 4 är multiplayer-läget. Vad kan vara roligare än att dela massförstörelse med upp till fyra andra spelare (5v5) eller att dela glädjen att uppleva storyn med en kompis i co-op? Far Cry 4 är större än sina föregångare och bjuder på långt fler omväxlande uppdrag – från de klassiska ”befria radiotornet”, till eskort av värdetransporter, frita gisslan och inta fiendeläger. Allt detta kan du spela om så många gånger du vill och prova nya ingångar, vilket bidrar till ytterligare speltid och känsla av öppen värld som du kan påverka. Kanske ska du prova att frita alla gisslan genom att tyst lönnmörda varje vakt med kniv, istället för att prickskjuta dem i pallet med ljuddämpad pistol? Upp till dig och din fantasi. Har du en inte co-op-kompis så kan du kalla in support från AI:n genom din karma (som du boostar genom att hjälpa lokalbefolkningen) och speciella tokens du samlar på dig.

Far-Cry-4-elefant

Far Cry 4 är tekniskt extremt välgjort och bjuder på mer innehåll än någonsin tidigare. Dess akilleshäl är tyvärr storyn och karaktärerna. Spelet börjar bra, som en slags 80-tals revenge-rulle, där vi får se den vidrige men på något sätt ändå indragande skurken Pagan Min visa upp sina allra värsta (och charmigaste) sidor. Men sen planar allting ut i en generisk och bara lätt antydd story, där du bit för bit ska nedmontera Mins kontroll över riket, samtidigt som du får enstaka lappar och ledtrådar om din familj och vad de betydde för Kyrat. Far Cry-spelens stora behållning är och har alltid varit öppenheten och möjligheten att skapa så mycket underhållande förstörelse som det bara går. Och nu kan du dela det med flera spelare på en gång. Men en bra och engagerande story är det som gör att man kommer tillbaka för att spela vidare i kampanjläget och i detta så glänser inte Far Cry 4 lika starkt, det gjordes bättre i föregångaren Far Cry 3.