Hem SpelMac Recension: Everspace
everspace recension Silver

Recension: Everspace

(Kika på vår video-recension med gameplay från Everspace ovan!)

Tyska Rockfish games fick mycket medial uppmärksamhet då man betalade en ”influencer” på Youtube 50 000 dollar i timmen för att denne skulle spela deras Everspace. Till saken hör nu att personen enligt egen utsago, ”hatar rymdspel” och enligt Rockfish spelade som ”en idiot”. Det är vad man får då man vänder sig till influencers istället för speljournalister. 😜 (nejdå, finns många duktiga influencers därute också, bland annat Annie Fuchsia). Värdet i PR kunde tydligen inte överskattas dock.

everspace recension

Everspace är en roguelike, det vill säga ett spel som generar om banor och fiendemönster varje gång du dör (du förlorar då även alla vapenbonusar du plockat upp). Fördelen med denna spelgenre är att den aldrig tar slut, vilket ironiskt nog också är nackdelen.

Spelet är inte riktigt lika vackert i ljuseffekterna som det ungefär samtida Manticore – Galaxy on Fire, å andra sidan är det så mycket djupare i innehåll och kontroller. Här finns ett lättförstått upplägg och uppgraderingssystem. I sina bästa stunder är det som en lite moderna version av Wing Commander, den gamla klassikern som fick oss att älska PC (på 90-talet).

everspace recension

Man kan även spela ur cockpit-vy.

Känslan i styrningen är bra och hela spelet andas genomtänkt konstruktion. Man kan ställa in svårighetsgraden och det lilla frågetecknet, långsiktigt är hur länge man lyckas hålla intresset uppe, i långa loppet. Men för den ganska modesta prislappen (som till och med var nere på 150 kr när vi testade, tillfälligt) så är det inte mycket att fundera på. Givet att du gillar genren, såklart.