Direkt på Bethesdas specialvisning för inbjuden bransch under E3, möttes vi av legendariske spelproducenten Shinji Mikami som – med all respekt för Mikami-san – jag hade lättare att förstå på japanska än engelska. Efter att ha skrämt livet ur en generation gamers med det första (och kanske bästa?) Resident Evil, är han nu tillbaka med ett nytt skräckspel han beskriver som ”tillräckligt långsamt för att skapa stämning och tillräckligt intensivt för att inte släppa greppet”. Vi fick se en del av första kapitlet ur hans kommande The Evil Within och det är imponerande hur mycket kräm man fortfarande lyckas klämma ur denna generations PS3 och Xbox 360 (om det nu inte var nextgen, framgick inte av presentationen). The Evil Within är stämningsfyllt och snyggt spel, med en massa detaljer, såsom reflektioner i glasögon, regndroppar och visuella stilgrepp, men jag vet inte om jag kände mig så där jätterädd, ens i ett mörkt stort biorum med värsta basfrekvensen.  Hursomhelst ser jag fram emot att spela hela spelet ensam, en kväll, med hörlurar och se om jag är lika kaxig, på nextgen någon gång under 2014.

Betydligt mer fartfyllt, men knappast mer barnvänligt, blev det när svenske Jens Matthies från Uppsala-baserade Machine Games (bildat av fd anställda från Starbreeze Studios) kom in och visade upp mycket efterlängtade uppföljaren på 3D-spelens klassikers klassiker – Wolfenstein 3D (du vet, spelet som fick dig att köpa en PC på nittiotalet?). Wolfenstein: The New Order är ett enormt häftigt och fullkomligt bisarrt FPS med en framtid där nazisterna vunnit kriget och nu utforskar rymden. Ilskna tyskar, dåliga brytningar och en massa hårda one-liners från gamle, gode B.J. Blazkowicz medan du skjuter dig fram genom en värld som fullkomigt briljerar i form, färg och serietidnings-stämning. Fick provspela Wolfeinstein: The New Order på Xbox One och det märks att det är fans med känsla som gjort det, precis som Jens sa, så det blir ett givet spel att uppleva på nextgen-konsoler eller en monster-PC i slutet på detta år (2013).

Slutligen fick vi en halvtimme hands-on-tid med storsatsningen Elder Scrolls Online, som alltså tar oss till Morrowind, Oblivion och Skyrim fast denna gång i ett helt öpppet MMORPG, á la World of Warcraft. Enkelt att komma in i och brutalt mycket detaljer att förlora sig i, från undermenyer med stats och inventarier, till alla side quests. ESO kommer under 2014 och kommer att bli förstapersonvy, precis som de fem tidigare spelen. Slutprodukten lovar dessutom 64-player sömlös online-upplevelse. Till PC, Mac och nextgen 2014.