I höst, närmare bestämt den 12 oktober, släpps Call of Duty: Black Ops 4 (eller Black Ops IIII, som Activision skapat uppmärksamhet med genom att bryta reglerna för romerska siffror). Och bryta med gamla konventioner gör man verkligen, då COD: Black Ops 4 blir det första spelet i serien utan ett singleplayerläge (kampanj).

Vi fick testa en bana på pre-Alpha-versionen på Dreamhack i Jönköping helgen 16-17 juli och tog hem segern, delvis tack vare ett gäng unga (men såklart minst 18-åriga) krigare som var med i vårt lag (även om undertecknad blev matchens hjälte två gånger med sina fräna multi-kills). Vi testade spelet på PC och trots att vi inte skriver om formatet på senses.se kunde vi konstatera att den bana och spelmekanik vi testade kändes i princip färdig (minus små tweakar som lär komma på vägen då utvecklarna får feedback från spelarna). Treyarch och Beenox, som utvecklar BO 4 och den senare bygger PC-versionen från grunden denna gång; har implementerat ett riktigt bra kick-back och respawn-system, som känns precis lagom långt. Tempot i spelet har dragits ned och lägger fokus på taktik. Detta kombinerat med olika klasser (varav vissa är helt icke-offensiva, såsom recon- och sköldspecialister) som ger poäng istället för att räkna kills, gör att Black Ops 4 ställer sig till raden multiplayer-spel som fokuserar på teamwork och att göra ens eget specialistuppdrag bäst, inte vem som mördar flest motståndare.

Detta är givetvis ett blad från ett av de mest populära FPS multiiplayer-spelen sen ett år tillbaka, Overwatch, och BO 4 hoppar även på Blizzards Battle.net-lösning, som ju funkar klocka för onlinespel.

Thomas Wilson (Beenox), Jonathan Moses (Senior Prod Treyarch) och John Rafacz (Head of Comms)

Thomas Wilson (Beenox), Jonathan Moses (Senior Prod Treyarch) och John Rafacz (Head of Comms). Foto (c) Activision

Vi fick även en pratstund med utvecklarna, där Senior Producer på Treyarch Jonathan Moses, deras head of Communication (PR) John Rafacz samt Thomas Wilson på Creative Director & Co-Studio Head på Beenox svarade på frågor. De var alla supertrevliga så vi passade på att ställa frågan på allas läppar:

Vad är några av huvudnyheterna i Call of Duty: Black Ops 4?

John: Förutom det mer taktiska tempot i multiplayer så blir det här den största Zombies-utgåvan vi någonsin haft. Tre olika uppdrag, nio Voyages of Despair och Blood of the Dead – helt enkelt en söt coming-of-age historia (*skratt*). Och sen såklart Black Out, som blir första gången vi ger spelarna vår egen version Battle Royale.

Thomas: Detta blir också den mest kompletta och mest dedikerade PC-versionen av Call of Duty någonsin. Spelet är byggt helt från grunden och vi tar in feedback från spelare på E3 och här på Dreamhack, som ju är ett stort PC-event. Det kommer att bli stöd för 4K, HDR och uncapped frame rate i slutversionen. (Vi återkommer om stöd för PS4 Pro och Xbox One X // red.)

Jonathan: Hälsa återskapas inte automatiskt, som i andra FPS-spel, utan här måste man ta betäckning och injicera en spruta. Och så Battle.net-stöd, för förstag gången.

De ville också påpeka att de som oroar sig för avsaknaden av klassiskt kampanjläge kommer att få story ändå, i och med det omfattande zombies, Black Out (Battle Royale-läget) och mer fokus på varje karaktärs backstory, tack vare införande av klasser.

Som tekniskt hantverk känns Call of Duty: Black Ops 4 gediget, som vanligt. Activision tar väl hand om sin mega-franchise och årets utgåva lär inte göra någon besviken på den fronten. Battle Royale var kanske hetare förra året än i år, då många spel och utvecklare gör det (varav Fortnite dominerar stort) men skadar inte och för dig som älskar Overwatch och team-multiplayer finns här en hel del att se fram emot. Vi är inte riktigt övertygande om att spelet kommer att kännas lika komplett utan ett kampanjläge. Det har som sagt varit en stor del av Call of Duty-spelen historiskt och just Black Ops-linjen specifikt (störta diktatorer är kul!). Vi går mot en tid där spelbolag vill strömlinjeforma och effektivisera utveckling genom att ta bort kostsamma och tidsmässigt krävande historier och istället låta spelarna stå för sammanhanget och ”berättelsen” genom sitt spelande, en utveckling som går emot klassikt tänk kring gaming.

Hur det blir i framtiden återstår att se. En beta av Black Ops 4 lär släppas någon gång kring september, så då får i alla fall PC-spelare sitt smakprov. Vi konsolägare väntar spänt på färdiga produkten i oktober och recension kommer såklart på senses.se.