Senior- och nybörjarvänliga DORO Liberto Mini 820 visar sig vara allt annat än. Och supporten ska du tydligen inte heller räkna med.

Det är sällan vi på senses.se går ut med direkta varningar och avråder från en produkt. Men efter de hårresande läsarhistorier vi fått in kring DORO och specifikt deras ”seniorvänliga” Doro Liberto Mini-smarttelefoner så känner vi att en regelrätt konsumentvarning är på plats.

Det rätt usla användaromdömena som DORO har på Prisjakt, samt det avskräckande låga betyget på Google Play för programvaran, borde ha varit en varningsklocka. Men då aktade medier som tidningen Mobil och vi på senses.se själva rekommenderat DORO Liberto efter förstaintryck av begränsat test (denna rekommendation är nu ändrad) så verkar läsare ha chansat och hoppats på en positiv upplevelse för smartphone-nybörjaren, far- och morföräldrarna eller någon i bekantskapskretsen med funktionsnedsättningar. Istället bjöds de minst tekniskt insatta på tekniskt strul-deluxe och urusel kvalitet – där telefonen kopplar ifrån samtal efter 2-3 minuter (även efter byte till annan enhet), där mjukvaran buggar trots flera vändor till service, ständiga Android-uppdateringar som inte går igenom, bedrövlig kundservice och total ovilja att lösa problemet ifrån DOROs sida. Vid förfrågan om att få tala med någon ”uppåt i kedjan” så var det ingen som ville ta samtalet eller återkomma.

”Hallå? Hallå?” DORO slår dövörat till kritiken (bild från DOROs FB-sida)

En gång i tiden stod DORO för svensk kvalitet och produkter som riktade sig till de som allra mest behövde en enkel och pålitlig telefon: de gamla och handikappade. Idag är den själen uppenbarligen död (om DORO nu någonsin haft en), där man istället för att vårda sitt arv och varumärke verkar vilja höja sin aktiekurs genom att kränga undermålig prestanda till överpris (för samma pengar kan och bör du välja kinesiska Huaweis smartphone-modeller istället). En support som konstaterar att en telefon som bryter samtal efter ett par minuter ”inte är något tekniskt fel på” (nej, det är väl de gamla användarna som det är tekniskt fel på…) hör bara till den glasyren som kröner detta sorgliga debakel.

Att man misslyckas och omedvetet släpper en dålig produkt kan väl vara hänt, OM man sen tar sitt fulla ansvar och gör rätt för sig mot kunderna genom att erbjuda en lösning som faktiskt fungerar. Att man istället blåser de gamla och funktionsnedsatta – som man säger sig vurma för med sina produkter – är inget annat än skamligt.