Hem SpelMac Recension: Diablo III (Switch)

Recension: Diablo III (Switch)

Spelserien Diablo såg dagens ljus redan 1997 till PC och året efter kom det till Playstation (20 årsjubileum på konsol i år alltså). Det nya millenniet firades med uppföljaren Diablo II, men sen vart det tyst. Länge. Hela tolv år tog det innan Diablo III hade premiär, 15 maj 2012 (och senses var med dag 1!). Nu, över sex år senare kommer det för första gången till Nintendo Switch och snacka om att det är ett spel som passar perfekt till konsolen!

SCREENSHOT NINTENDO SWITCH

Harryhausen hade varit stolt.

Jag ska inte tråka ut er med storyn i Diablo III för den är densamma som den har varit de senaste sex åren (och i princip de senaste 20), men jag ska däremot berätta om min upplevelse att köra det på Nintendos, smarta lilla konsol. Jag är en ganska ny Switch-användare, jag provkörde maskinen för första gången i somras samtidigt som jag testade Nintendo LABO Roboten för senses.se. Sen dess har jag varit hooked och inser att jag spelar mer på Switchen än på min älskade Xbox One. Det som gör Switchen så perfekt är just att den är både stationär och portabel och jag kan fortsätta mitt spelande på bussen, muggen eller var jag nu kan vara någonstans. Så konsolens mångsidighet passar Diablo III perfekt, för det finns inget annat spel som är så beroendeframkallande. Du behöver inte sluta döda monster för att gå på toa, du kan helt enkelt bara ta med dig spelet in…

SCREENSHOT NINTENDO SWITCH

Det är helt sjukt egentligen hur enkelt uppbyggt Diablo III är, det är till syvende och sist samma sorts strider hela tiden. Du rör dig i över stora områden och krossar det ena monstret efter det andra, men ändå är det så tillfredställande att krossa, mosa och jaga monster att man bara vill ha mer (Blizzard är mästerliga på detta, att skapa oändlig liv i enkla men sjukt välgjorda spel såsom Overwatch och Hearthstone). Runt den, i botten enkla, spelmekaniken så finns det en rik historia och nu till releasen på Switch så medföljer alla expansioner som har släppts de senaste sex åren. Så det är ett gigantiskt spel som bjuder på en enorm massa timmar med underhållning.

SCREENSHOT NINTENDO SWITCH

Extremt välgjorda och snygga miljöer med bra detaljrikedom.

Spelet flyter perfekt på Switch. Det blir inget lagg, inte ens i bärbart läge. Däremot så får blir det så att det går ned lite i antal frames per sekund, när det är bärbart och givetvis pressas ingen 4K som på PS4 Pro och Xbox One X-versionerna. En annat litet problem är att det blir väldigt plottrigt och ibland lite mörkt på den lilla skärmen, så detaljer blir lätta att missa. Nu så bygger spelet på att det monster du skjuter eller slår på får en röd outline, så då är det ändå lätt att se men det kan vara andra saker – såsom bonusar och föremål, som man kan missa. På en större bildkälla, såsom en TV, kommer spelet verkligen till sin rätt – men där kanske man vill ha 4K? – och det bjuder samtidigt på bra ljud, skickliga  röstskådespelare och extremt välgjorda mellansekvenser som driver historien framåt.

SCREENSHOT NINTENDO SWITCH

Det enda negativa jag kan säga om Diablo III, som spel anbelangat, är att dess styrka även är dess svaghet. Det blir tyvärr, till slut, lite enahanda att mosa den ena horden av monster efter den andra. Då får man helt enkelt ta en paus i fem minuter innan man ger sig på det hela igen. Plus att till en början är spelet väldigt lätt, jag klarade av hela första delen utan att dö en enda gång och det har tyvärr inte så mycket med skicklighet att göra som att svårighetsgraden är lite för enkel till en början.

SCREENSHOT NINTENDO SWITCH

Lätt att spendera en hel del tid på att fixa med sin karaktärs utrustning och färdigheter.

Enligt Wikipedia lade Nintendo vantarna på rättigheterna för Diablo redan 1997 och de började utveckla en version av spelet för Gameboy Color och Gameboy Advance med namnet Diablo Junior. Men kostnaderna för att utveckla det blev för stora, så de lade hela det projektet i evig dvala. Nu, 21 år senare, finns äntligen Diablo III på Nintendos Switch och det är värt vartenda öre!