Hem Film & TVBlu-ray Recension: The Death of Stalin (Blu-ray)
the death of stalin recension Silver

Recension: The Death of Stalin (Blu-ray)

Henric har tidigare recenserat Armando Iannuccis politiska satir The Death of Stalin när den hade biopremiär, läs gärna den recensionen för mer info om själva filmen, här fokuserar vi på Blu-ray-utgåvan.

NonStop Entertainent är det svenska bolaget som lyckades snärja den politiskt stekheta drama-komedin, som blev förbjuden i Ryssland lagom till att den skulle få premiär på bio och på så vis gjorde hela världen varse om att den måste vara rolig och/eller träffade, eftersom den är inte får visas i landet den utspelar sig. Iannucci har tidigare gjort sig känd för skarpt öga och vass penna då han stått bakom succéer som HBO-serien VEEP och In the Loop och precis som han nämner i intervjun nedan så skojar han om och omkring de kommunistiska ledarna, men inte om folket som led under dessas skräckvälde, denna mörka tid i historien. I Death of Stalin ömsom skrattar man åt dråpligheterna, ömsom förfäras man av brutaliteten genom den träffsäkert bitska, men samtidigt angelägna, brittiska tonen. En skildring av tiden kring och efter en av världens värsta massmördare, den paranoide Josef Stalins, bortgång och partikamraterna i centralkommittén som kämpande om makten.

Bilden på Blu-ray-utgåvan lämnar inte mycket att anmärka på. Färger, kontrast och skärpa sitter fint och fångar färgerna och känslan i den bistra kommunisttiden väl, samtidigt som de röda färgerna i flaggorna och på begravningens bombastiska lit-de-parad lyser precis lagom mycket att de inte går över i blödning.

Ljudet har man kostat på att ha både vanlig Dolby Digital 5.1 och DTS HD-Master Audio, något som är trevligt och uppskattat, men kanske inte helt nödvändigt på en drama-komedi som inte tar ut svängarna till överdrift i ljudmixen. Musiken låter i alla fall utsökt och dialogen, som filmen så starkt bygger på, ligger som den ska i fronterna med lagom accentuerad bas.

Extramaterialet lyser helt med sin frånvaro, vilket är synd då det torde finnas en uppsjö av material att lägga in. Feltagningar och intervjuer med en briljanta ensemblen och kanske även lite storyboard- och jämförelse med färdiga filmen mot serietidningen, som är förlaga? (se videon nedan för mer info kring det).

Summering: NonStops Blu-ray-utgåva av detta års kanske vassaste satir håller bra nivå i bild och ljud, men skiljer sig inte milsvida mot den digitala versionen du kan hyra via exempelvis iTunes. Att den saknar extramaterial är synd och kanske gör utgåvan mer till en film man hyr, hellre än ett måste-köp (särskilt till fullpris). Men att se The Death of Stalin bör du absolut; den är både roande, oroande, allmänbildande och kanske inte alls så gammal historia som man först kan tro. Precis som kvalitetsproduktioner från Storbritannien så ofta är.