Hem SpelMac Recension: Day of the Tentacle – Remastered

Recension: Day of the Tentacle – Remastered

Trenden med uppdateringar av LucasArts äventyrsklassiker fortsätter, till vår stora lycka. Hur står sig Maniac Mansion-uppföljaren Day of the Tentacle, 23 år senare i HD-grafik?

Gamla versionen vs Remastered (som även ger widescreen)

Gamla versionen vs Remastered (som även ger en slags anpassad widescreen)

Det är nu nästan tre år sedan vi med sorg konstaterade att LucasArts officiellt gått i graven (efter att Disney köpt hela George Lucas underhållnings-imperium för fyra miljarder dollar). Men bra spel dör aldrig och kort efter det sorgliga beskedet så kom ändå glada nyheter om att klassiska LucasArts-äventyr skulle komma ut i nya, upphottade versioner till nutidens största format. Nyligen fick vi återuppleva Grim Fandango i HD och kort efter det är nästa guldklimp här. Day of the Tentacle är Tim Schafer och Dave Grossmans klassiska uppföljare till Maniac Mansion, ett av de första grafikäventyren att använda SCUMM-systemet (ett äventyrsgränssnitt med verb och inventarier). DOTT släpptes på Amiga 1993 och var då ett av de första spelen som faktiskt såg ut och kändes som en interaktiv, tecknad film (i bästa Chuck Jones-stil, ni vet han med Road Runner och alla korta Warner Bros-klassiker?). Senare kom det som ”talkie”-version, som det hette då, på CD-ROM till PC med utmärkt röstskådespeleri.

dott-remastered-intro

Versionen vi får här är exakt samma spel, fast nu med HD-remastrad grafik i 1080p, skickligt anpassad grafik för widescreen (som varken tar bort eller lägger till i stor utsträckning) och upphottad musik. LucasArts revolutionerade också den interaktiva musiken med sitt iMuse-system, där musik ändrades och anpassades till sammanhanget (inget dålig bedrift under en tidsera där 32 kb var ”för stort” för musikstycken!). Du kan som spelare närsomhelst ändrar rendreringen av grafiken till den gamla versionen och det är en klar skillnad – förutom den mycket lägre upplösningen så försvinner också mycket av bredden och känslan då spelet utvecklades för dåtidens standard, 4:3.

Laverne hamnar i en dyster framtid för människor - om de tre vännerna inte kan ändra på den

Laverne hamnar i en dyster framtid för människor – om de tre vännerna inte kan ändra på den

Day of the Tentacle är en välskriven och humoristisk historia om en maktgalen, lila tentakel som dricker förgiftat utsläppsvatten och förvandlas till en ännu mer mega-lo-manisk figur – med armar! De tre vännerna Bernard, Hoagie och Laverne måste sätta stopp för honom genom att resa i tiden och stänga av utsläppen – igår. Men saker går aldrig som man tänkt och snart står vi inför ett äventyr i tre olika tidsåldrar. Ett äventyr som kommer att kräva en hel del tankeverksamhet, trial-and-error och utanför-boxen-tänk.

Day-of-the-Tentacle-Remastered-green-tentacle

DOTT är tänkt att spelas med en mus – peka-och-klicka på verb, inventarier och objekt att interagera med – men utvecklarna har löst anpassningen till tv-spelskontroller väl. Med ett fåtal knapptryck får du till det du behöver och kontextmenyn och inventarierna har bakats ihop intuitivt med så få knapptryck som möjligt. Du kan inte dö i spelet, så känn dig fri att prova de mest galna lösningarna du kan komma på. Inte bara kan de vara rätt – de uppmuntras också! DOTT har hela 58 achievements att låsa upp kan vi avslöja och många av dom handlar om att prova galna saker – mycket!

Klassiska Maniac Mansion ingår också och kan spelas i sin helhet (i spelet - meta!)

Klassiska Maniac Mansion ingår också och kan spelas i sin helhet (i spelet – meta!)

Det var en ren njutning av återuppleva genialiteten i Tim Schafer och Dave Grossmans skrivande och speldesign. Inbakat i remastered versionen är också ett kommentarspår som du som är tidigare spelare verkligen rekommenderas att lyssna på. Där berättar flera av männen bakom spelet sina roligaste anekdoter kring dess framställning. Du kan spela upp dessa under utvalda scener och de är aldrig i vägen för handlingen. Du kan även låsa upp hundratals konceptskisser som de begåvade grafikerna och animatörerna skapat. Day of the Tentacle: Remastered är helt enkelt en kärleksfull och noggrann återutgivning av ett klassiskt grafikäventyr med en galen story och väldigt underhållande dialog, som du belönas för att lyssna på i sin helhet (*hint, hint*). Och för ynka 149:- är detta en no-brainer – antingen har du upplevelsen framför dig och bara det är värt pengarna eller så är det väl värt att spela igenom igen i nyversion och lägga till samlingen klassiker.

Not: PS4-versionen av spelet stöder cross-play med PS Vita (ingår).