Hem SpelPC Recension: Darksiders – Warmastered Edition
darksiders warmastered Guld

Recension: Darksiders – Warmastered Edition

Not: Detta är en kortare produktrecension som är del av en längre artikel.

Lars Wingefors från Värmland är en svensk framgångssaga. Från att ha jobbat med spel sen tidigt 90-tal och skapat billiga spelbundlar på stormarknader (ni vet, 3 för 99 kr, ofta PC-spel) under Nordic Games så förvärvade han det smått legendariska THQ-varumärket för några år sedan och skapade THQ Nordic. Aktien sköt upp som en rakt och Lars är idag officiellt miljardär (i aktier iaf). Med THQ så följde även en massa härliga IP:n med, bland annat det suveräna Darksiders.

Darksiders Warmastered Edition

Darksiders blev en oväntad hit 2010 för numera konkade THQ. Spelet lånade och blandade friskt inslag från de bästa av dom bästa: Här finns ridandet från Zelda – Ocarina of Time, de brutala stridskombinationerna och avsluten från God of War och klättrandet från Uncharted. Samtidigt sydde man ihop en skön, apokalyptisk historia där himmel och helvete drabbar samman och du åtar dig rollen som den enigmatiske ryttaren War (en av Uppenbarelsebokens fyra ryttare). Galet underhållande, rättfram och med ganska lagom stor dos utmaning.

Spelet är kanske några timmar för långt och sackar av med lite för upprepande pussel mot slutet, när man bara vill vrida upp tempot. Men som helhet är det en ruskigt kul helvetes-resa väl värd din tid (vi har redan klarat av det tre gånger genom åren!). ”Warmastered” edition innehåller DLC:n Wrath of War och ger snyggare Full HD-grafik samt 60 fps på PS4 och Xbox One (tyvärr ej på Wii U) så är detta en liten action-äventyrpärla som du måste spela, särskilt till det låga pris som återuppståndna THQ Nordic eskar.

Och snart får vi ju det efterlängtade Darksiders III, som kommer med specialstöd för PS4 Pro och Xbox One X.