Hem Ljud Test: Creative Halo
creative halo

Test: Creative Halo

Inför sommaren testade vi Creatives värstinghögtalare iROAR Go och gav den då toppbetyg. Cirka 1 900 kr är förvisso inte billigt för en bärbar högtalare, men så bjuder iRoar Go också på fantastiskt, bärbart ljud med generös bas, bra batteritid samt vattentålighet och står sig att mätas mot marknadsledande märken som Ultimate Ears (UE) och JBLs motsvarande modeller. Vi körde också en populär tävling under sommaren, där Creatives supercharmiga, väldigt bärbara och för priset ganska välljudande minsting Muvo 2c tävlades ut. För ca 350 kr så får man en sjukt trevlig högtalare för pengarna, med helt OK ljud, möjlighet att koppla in minneskort samt vattentålighet.

Nu när hösten är här (tyvärr) så önskar vi oss kanske mer ljus i våra nordliga breddgrader? Och vad kan då passa bättre än en generös LED-display på Creatives nya högtalare Halo? Precis som i Microsofts populära spelserie så syftar Halo också här på en ring som omger högtalaren, i detta fall ljusringen (slingan). Med Halo kan du välja mellan ett dussintal olika ljuslägen, som antingen rör sig i takt till musiken, lyser i regnbågens färger eller helt kan stängas av om du bara vill ha den blanka spegelytan istället. Med det tuffa upphängningssnöret och balla tygmaterialet som omger högtalaren så kan man lätt konstatera att Creative Halo i alla fall platsar bland de snyggaste, portabla Bluetooth-högtalarna. Att batteritiden är på ca åtta timmar eller heller inte fy skam.

creative halo

Precis som sina syskon så kopplas Halo lätt ihop med valfri ljudkälla via bluetooth på några sekunder, enkelt och smärtfritt. En gratis iOS- och Android-mobilapp låter dig styra sångflödet och även ljusslingan, eller så kan du växla mellan förinställda ljuslägen på själva högtalaren. Halo skapar enkelt skön feststämning och låter som högtalare helt OK, om än inte i närheten så bra som storebrorsan iROAR Go. Ljudet är klart och tydligt, men påtagligt tunnare och mer diskantfokuserat där man istället hade velat ha lite fylligare bas. För de cirka 700 kr som högtalaren kostar vid release så blir det lite svettigt att konkurrera på ren ljudkvalitet mot exempelvis Ultimate Ears Wonderboom, som är vår referenshögtalare under 1 000 kr och bara kostar dryga tvåhundringen mer men låter påtagligt bättre (utan ljusshow dock).

creative halo

Två andra aspekter vi saknar är att högtalaren inte är vattentålig, vilket förvisso inte är en katastrof, men ändå kräver lite mer försiktighet när du tar med den ut och det kanske börjar regna (vilket ju kan hända ibland i Sverige…). Sen saknar den också microSD-läsare, som är praktiskt att ha då man kan förladda en spellista enkelt utan vare sig ljudkälla eller internetuppkoppling (ute i bushen till exempel). Vad man riktigt ska med en 3,5mm-inkoppling i en bärbar högtalare vet vi inte? Har man ett par hörlurar med 3,5mm-kabel som man vill lyssna i kopplar man väl in dom direkt i mobilen eller datorn? Och att behöva koppla in den analogt till en källa känns väl knappast särskilt 2017?

Creative Halo är som helhet en bra bluetooth-högtalare som är riktigt läcker och kul att ha med på festen. Men när nyhetens behag med LED-ljusslingan lagt sig, så måste vi ändå konstatera att det finns högtalare som låter bättre för bara lite mer pengar. Eller låter nästan lika bra och är mer praktiska att ta med ut, för mindre. Prislappen på 700 kr är lite i överkant för vad man får ljudmässigt – vi skulle gärna se en justerad prislapp på ca 500 kr istället. Då skulle man känna att man både får schysst ljud för pengarna och marknadens kanske roligaste och snyggaste, bärbara högtalare – samtidigt.