I vår stressade tid där mobiler, pekplattor, TV och tv-spel är en del av vardagen, där Facebook, Twitter och Instagram hela tiden pockar på vår uppmärksamhet och där jobb, familjesysslor och bankärenden fyller våra dagar så kan det vara skönt att ta ett litet break. En liten stund för oss själva att ladda batterierna.

Meditation har visat sig ha påtagliga effekter som är vetenskapligt dokumenterade. Bland annat har det visat sig sänka blodtryck lika mycket som blodtryckspreparat. Stresskänsligheten sägs minska, nervsystemet kommer i bättre balans och många upplever en ökad koncentrationsförmåga, större kreativitet och känner sig mer harmoniska och friska.

Men vad är då meditation? Det är ett naturligt tillstånd där sinne och kropp är i total balans. Många av oss kan uppleva detta tillstånd spontant och vid enstaka tillfällen t e x när vi tittar ut över en solnedgång eller tittar in en brasa men om man vill erfara detta mer regelbundet så kan man ta hjälp av tekniken som praktiseras i just meditation.

Det finns flera olika typer av meditation, trancendal meditation tycks vara den vanligaste formen, där använder man sig av ett specifikt mantra (oftast på tre till sju bokstäver). Mantrat är till för att stilla våra tankar och upprepas tyst i vårt inre för att på så sätt blockera ut tankeflödet. Man kan gå kurs i TM och bli tilldelad ett sådant mantra om man vill eller så kan man bara hitta ett eget ord som man tycker om och som hjälper en att hålla tankarna borta.

meditation

Att meditera ska vara enkelt och naturligt.

Hur går det till?

Sätt dig bekvämt i ett rum där du trivs och kan få vara ostörd (det är en fördel om det är tyst omkring).

Sitt gärna med rak rygg så att andningen sker obehindrat.

Slut ögonen och andas in genom näsan och ut genom munnen.

Känn hur du slappnar av i hela kroppen och börja sedan för ditt inre att upprepa det mantra/ord (kan vara en siffra, en känsla, ett namn eller bara ett ord som du tycker om)  du valt i takt med utandningen. Detta ”mantra” är inte nödvändigt men kan hjälpa dig att avstyra all tankeverksamhet som annars fyller hjärnan. När tankarna kommer smygande så bara åter-inrikta din uppmärksamhet på ditt mantra igen och låt tankarna sakta flyta bort. Meningen är att vi inte ska ”tänka” dvs inte ägna oss åt dåtid eller framtid utan bara vara här och nu.

Meditera gärna 20 minuter två gånger om dagen och se hur du fylls på med ny energi. Forskning säger att meditation kan motsvara flera timmars sömn och att det stärker vårt immunförsvar.

Forskning från Cedars-Sinai Medical Center i Los Angeles visar hur meditation kan göra skillnad på kort tid. Hjärt-patienter som aldrig tidigare mediterat kunde efter sexton veckors meditation påvisa enastående resultat. Deras blodtryck hade sjunkit rejält och deras insulinomsättning hade blivit betydligt mer balanserat. Meditationsgruppen var på det stora hela friskare jämfört med en grupp som inte mediterade.

Det finns också forskning som tyder på att meditation kan hindra och förebygga både åderförkalkning och blodproppar. I den amerikanska läkarföreningens facktidskrift Stroke kunde man 2012 läsa hur risken för åderförkalkning i halsartären (och därigenom även blodpropp i hjärnan) krymper hos människor som mediterar.

Människor som mediterat under sex månaders tid tjugo minuter, 2 ggr dagligen kunde vid ultraljudsskanningar i halsartären påvisa 11% lägre risk för blodpropp i hjärtat och 8- 10% lägre risk för hjärnblödning.

Meditation och smärta

Även läkare och psykologer har börjat rekommendera meditation för att minska stress, ångest och depression.  I det brittiska Lancaster-fängelset så lät man fångarna meditera och resultatet blev att de kände sig mindre depressiva, fientliga och hjälplösa och deras rökbehov minskade. I ett amerikanskt fängelse återföll bara 56% av de mediterande fångarna i brott inom två år jämfört med 75% av dem som inte mediterade.

När sinnet stillas når kroppen ett mycket djupt vilotillstånd. Detta djupa vilotillstånd rensar bort djupt rotad stress. Förutom hälsoeffekterna så stärker och hjälper meditation oss att bättre hantera det dagliga livet och alla dess utmaningar.  Så varför inte ta en liten stund om dagen, slut ögonen och träna dig i att bara vara här och nu. Känn din kropp, din andning och tillåt dig att helt enkelt ”bara vara”.