Hem MobiliOS Recension: Blendimals – humor möter plattformspussel (iPhone, iPad)

Recension: Blendimals – humor möter plattformspussel (iPhone, iPad)

Vi är duktiga på spel i Norden, megahits som svenska Candy Crush Saga, finska Angry Birds och danska Limbo talar sitt tydliga språk – här finns kreativitet och know-how. Nu är det återigen Danmark som släpper ett nytt spel, under helt nya utgivaren Exploding Cow, så är Blendimals ett litet indie-spel, utvecklat av en handfull danska killar under skoltiden och på fritiden, som kommer att utmana din små grå (och även ge dig ett gott skratt).

Mixing-time (iPad HD - Blendimals)

Spelet påminner mycket om ett av våra favoritpussel-spel från Amiga-tiden, Lemmings. Men istället för att styra en armé suicidala lämmlar så får du i Blendimals skapa dina egna djur genom att mixa ihop (bokstavligen, mixa ihop i en mixer – blend) ett djur med ett annat och därigenom skapa en amalgamering av de två djurens egenskaper. Kaninen kan hoppa, noshörningen kan slå sönder stenar, mullvaden kan gräva och kon kan… eh, fjärta. Med två till tre egenskaper samtidigt så ska du försöka klara av de allt klurigare banorna, som ibland kräver att du offrar en Blendimal för att komma vidare till slutet, som är en fåtölj med raketer på, med den ultimata destinationen: månen.

Blendimals är ingen påkostad AAA-titel och det märks. Grafiken lär inte vinna några utmärkelser, även om den är rolig och fungerar bra för ändamålet. Ljudet är mest enkla melodislingor och ljudeffekter (varför är prutt-ljud så roligt?) och styrningen fungerar bra och kräver inte så mycket fingerfärdighet, även om mullvadens grävande kräver lite vana i hur man kontrollerar den.

Blendimals in action (iPad HD)

Vi har haft väldigt kul med Blendimals, som finns i iPhone-version för 7 kr och iPad HD-version för 15 kr. Det är ett klurigt och kul litet spel, gjort av entusiaster och det förtjänar att stödjas.

Betyg 3 av 5 - senses.se - spel