Försäkringsbolaget If lanserar reflexkollektion ihop med Weekday - Watch Your Back

Som ni säkert märkt så har dagarna bara blivit kortare och kortare och mörket breder ut sig allt mer nu under årets mörkaste månader, november och december. Vi älskar ursäkten att stanna hemma med en god kopp té eller annan ”vitamindryck”, mysbelysning och en riktigt bra film eller nytt tv-spel att sjunka ned i soffan med. Men när man ska ut och röra på sig i vintermörkret är det viktigt att man syns. Och tyvärr är det alltför många som är mer hippa än street smarta. Låt oss förklara.

If Reflex 2016

Svart är egentligen ingen färg men det är ändå den ”färg” som flest ungdomar tycker om. Sex av tio personer mellan 18-29 år väljer svart klädsel när de kan. Svart är coolt, får oss att se slankare ut och tål smuts relativt bra. Men i denna mörka årstid är den helt kass. Förutom att helsvarta kläder är väldigt svåra att upptäcka i mörker, så är förarers kontrast- och mörkerseende också väldigt skiftande och ofta sjunkande med ålder. Gör det inte svårare för dem, och farligare för dig själv, genom att inte sticka ut. Se till att trafikanter ser dig ordentligt med reflexer. Seriöst – det räddar liv! På bara tre år har 122 fotgängare dött i trafiken. Det är drygt 40 per år, liv där minst hälften hade kunnat räddas om förarna hade en chans att se dom korsa vägen. Reflex ökar dina chanser med 50% och tre av tio 18-29 åringar bär aldrig reflex. Dels för att de glömmer men också för att de är ocoolt. Men är det inte coolare att leva vidare och inte riska livet? Vi tycker det. Bär reflex – för allas skull!

Nu släpper dessutom If för tredje året i rad kläder som blandar mode med trafiksäkerhet. Årets reflexkollektion är skapad av Weekday. Initiativet lanserades tillsammans med Ann Sofie Back och den prisbelönta reflexkollektionen Watch Your Back. Förra årets kollektion togs fram i samarbetade med jeansgurun Örjan Andersson.

Videon presenteras i samarbete med If