Träning har blivit ett självklart inslag i vår vardag och vi planerar noga vår tid för att hinna med den nödvändiga gymtimmen, löparrundan eller motionsslingan innan dagen tagit slut. Hur svårt livspusslet än är så lyckas vi nästan alltid peta in den där timmen eftersom vi lärt oss att träning är bra för en god hälsa och så vill vi förstås se bra ut.

Vi tränar armar, ben, mage, rygg och axlar och känner oss sedan nöjda. Hur kommer det sig att vårt ansikte inte räknas med i träningsprogrammet? Vårt ansikte består av en massa muskler som rör sig och är aktiva 24 timmar om dygnet? Vissa muskler överanvänds och ger oss t e x bekymmersrynkor medan andra muskler används alldeles för lite och därför gör huden slapp och hängig. Att hålla igång musklerna i ansiktet ger ökat näringsupptag, spänst och vitalitet. Med kontrollerade ansiktsrörelser och tålamod så skulle vi kunna påverka och forma vårt ansikte samt förebygga rynkor.

ansiktsgympa

Annalise Hagen var en av de första som erbjöd klasser med ansiktsyoga på New York Health and Racquet Club. Hon menar att regelbunden yogaträning kan vara effektivare än botox och att det ger ansiktet ett lyft som till och med kan vara bättre än kosmetisk kirurgi. Här råder dock delade meningar.

Men istället för att bry sig om vad andra säger så kan man ju prova själv och med egna ögon se om det ger resultat?

Förutom att det är ofarligt så är det ju billigare än alla dyra (och många gånger verkningslösa) mirakelkrämer därute och naturligare och säkrare än t e x kirurgi och botox.

Här kommer två videoklipp till er som vill prova på!